onsdag 23 juni 2010


Nog blev årets Vättern en ovanlig och en spännande erfarenhet. Jag kom hem nu. Efter att ha startat med HCKs hårda sub 8 gäng och gått med i det tempot ner till Gränna kom Happygänget som vi hakade på. Jag hamnade långt bak i svansen och fick slita ont när gummibandseffekten var som starkast. Kopplade losss från denna megaklunga ett par mil från Jönköping och körde själv vidare i motvinden. Pö om pö bildades nya konstellationer och efter Jönköping gick jag med i ett stor gäng en salig blandning av cyklister från olika håll. Farten blev bra i medvinden och sub 8 låg klart inom räckhåll för mig strax innan Hjo då Kraschen hände. Jag kommer inte ihåg ett dugg av vad som hände, HCK kollegan Tennce har berättat att killen framför oss gick på hjul och vurpade. vi hade ingen chans att hålla undan. i ca 41 km/h. Tennce slog näsa och mun i asfalten men klarade tänderna bra. slog sönder handlederna. Jag hade landat på vänster axel och fått över mig efterkommand cyklister. Ett knä eller liknade släkte ljuset mitt och slog av okbenet på kinden. Vi var tre som fick åka ambulans. Själv blev jag fraktad till Skövde sjukhus där nitisk sjukvårdspersonal klippte sönder mina cykelkläder vars värde uppskattas till ca 5000:- har i efterhand fått klart för mig att försäkringen tar den förlusten. Cykeln klarade sig till min glädje nästan helt utan en skråma. På sjukhuset så blev det rönken och operation. Okbenet lyftes på plats av en skicklig kirurg i måndags. Sedan var det ny röntgen och observation innan dagens hemtransport.

8 kommentarer:

Kjell Bengtsson sa...

Tråkigt att höra om din olycka hoppas du snart är tillbaka på cykeln igen. / Kjell

Patrik Skolling Möller sa...

Skit ! Hoppas du blir hel snart.

Lova mig att det var din sista VR. Kör lång gubbcykling istället. Stressa runt den där sjön får dom andra göra. :o

-Skogling

Johan sa...

Trist med din olycka, önskar dig ett snabbt tillfrisknande.

-Johan

Mikael Carlsson sa...

Tack ska ni ha gubbar! Nä det är onödigt att hetsa runt vättern när det finns så himla många andra kul utmaningar som har mindre vurparisk i sig.

Anonym sa...

Jag hörde om din vurpa. Tråkigt! Krya på dig så ses vi snart på någon brevet!

Hälsningar

Viktor Recina

Anonym sa...

Hej Mikke! Kul att höra att du är hemma igen. Lite plåt i kinden är inga problem för cyklingen. Det går ju till och med att cykla med plåt i knät. Fördelen med att de klippte sönder dina kläder att du får nya. Skall bli kul att se om det blir röda byxor igen. Planerar att cykla 60 milaren norr den 17/7. Kanske är du tillbaks på cykeln då. Det skall bli ett jämt och lagom snabbt tempo.

MVH Stefan Gunnarsson

Nypan sa...

Jösses!
Hoppas det läker OK. Och ge nu fan i VR. Det är bara galet i dom farterna med alla vurpor och elände.
/N

Mikael Carlsson sa...

Jo då! Jag fixar till mig fint. Men det har inte blivit någon cykling, Mest pga semester med familjen. VR i den farten känner jag inget behov av längre. En ny idé som dykt upp är att försöka sig på VR under 10 genom singelåkning. Minst lika tuft som VR på 8 i ett hårt gäng.