torsdag 25 juni 2009

Yosemite!

Före ett par månader sedan blev jag av med min ”jobbcykel”. Cykeln som var dag tog mig de sju kilometrarna från hemmet till jobbet var borta. I min ålder undrar man mycket över hur det är ställt med minnet. Och just då irrade jag omkring på cykelparkeringen och undrade om jag ställt cykeln någon annanstans eller? Efter en grundlig undersökning både i minnet och i den fysiska verkligheten stod det klart. Cykeln var stulen. Nu efter en tid av krishantering och cyklande på sonens racer var det dags för inköp av en ny ”jobbcykel”. Under min studie och yrkeskarriär har jag avverkat 8 stycken ”jobbcyklar” i olika prisklasser från 10 000:- och neråt. Jag har kommit fram till två väsentliga kriterier för inköp av en cykel som ska gå korta sträckor i staden, till jobbet, till affären osv. En cykel som ska gå i alla väder sommar som vinter.

1. Cykeln ska vara så billig som möjligt. Man kör slut på en billig cykel nästan lika fort som man kör slut på en dyr. Spårvagnsspår, trottoarkanter, salt och slask gör ingen skillnad på vad cykeln kostar. En finare cykel är som regel mer attraktiv för tjyven.
2. Jobbcykeln ska ha skärmar.


Biltemas Yosemite uppfyller båda kriterierna. För 1699:- får man en cykel som rullar lika bra som de flesta andra hojar i jobbcykelsegmentet. Man får också 21 växlar, pakethållare och en sadel som inte går att sitta på. Men det är lätt fixat med en gammal avlagt racersadel. Och så får man skärmar.
En annan sak är att jag inte kan fatta hur man kan köpa en cykel så billigt med kvitto och moms och transport från Kina och allt!?

På lördag är det dags för 60-milaren. Charlottenberg t.o.r. Och då råder andra kriterier för val av cykel. Man kan kort säga att det är tvärsemot dem som gäller för jobbcykeln.

2 kommentarer:

Patrik Skolling Möller sa...

Den fungerar säkert som pendlare. Ett tag.

Den cykeln är min totala motpol då jag som sann konnosör med öga för estetik och extrem funktion aldrig skulle köpa en hoj på BT. Men egentligen så handlar det bara om en cykel. ;)

-Skogling

Mikael Carlsson sa...

Ja vi får väl se hur länge den hänger med. Men den är helt OK att cykla på i stan. Och man slipper bekymmra sig så mycket för tjuvar. Hur det än är så känns det när man blir av med en hoj för 8-10 tusen.
När det gäller racern är jag nog som dig. Har kollat på keramiklager får 3000 bagis.