måndag 24 maj 2010

603 km

.............................Kristian..............Jag...............Åke.....


Till helgens Fléche Nordique var 16 lag anmälda och 15 kom till start. Alla lag skall fjorton dagar före pingstafton skicka in sin rutt till sekretariatet för att få den godkänd. Rutterna är sedan hemliga ända fram tills prisutdelningen på pingstdagen. Det lag som sedan cyklat längs på 24 timmar har vunnit.


Vårt lag "Dit i tid" bestod av Kristian GPSen Lindgren, Åke Loket Haraldsson och Jag. Tidigare hade också Stefan Titanskruven Gunnarson varit aktuell men det körde ihop sig för honom. Ett sent återbud gjorde att vi fick dra runt en bana som var planerad för åtminstone fyra fulltankade och energistinna gubbar på tre man. Det var faktiskt inte bara minus. Laget ska gå i mål med tre man, det får vara max fem i varje lag. Det var bara att inse att alla måste med hela vägen runt. Jag hade tidigare laborerat med tanken att man alltid kan kasta in handuken fram på natten när man inte tycker att man vill vara med längre. Nu gick inte det, mentalt stärkande.


Vår bana var på 603 km. Vi visste när vi gjorde den att det var ett vågspel. Att cykla den distansen på 24 timmar är fullt möjligt under rätt förhållanden. Dvs hygglig tur med vindar och väder samt inga maskinproblem. I dåligt väder med starkt vindminus är det dömt att misslyckas om man inte är proffs.


Vi startar i kanonväder klockan 10 på pingstafton vid Statoil i Munkebäck. Det kanske är en gnutta för varmt, Kristian tycker i alla fall det efter ca 10 mil. Han svettas så mycket att han borde köra med dropp varje gång temperaturen går upp mot 25 grader. Vindarna är inte idealiska, mer emot än med, mycket mer emot faktiskt, men svaga. Banan går nordost ut: Gråbo, Vårgårda, Herrljunga, Falköping Tidaholm, Hjo, Askersund. Hela vägen dit upp har vi vinden i näsan; svag, kanske ett par sekundmeter. Men vi lyckas hålla vårt tidsschema och komma upp till Askersund med 10 minuters plus. Här är det inlagt en matrast på 25 minuter. Vi är emellertid såpass slitna att även den inkörda tiden går åt. Prick på minuten drar vi iväg mot Motala. Vi började pö om pö bygga upp en liten tidsmarginal igen. I Motala är det 8 minuter, i Mjölby är det 11 och i Linköping är det 14 minuter.


Strax för Linköping cyklar vi in i natten och kommer fram till Statoil som tre julgranar. Tur, här står halva Linköpings poliskår. Jo dom kontrollerar området. Även oss mycket noga. Vi svarar på många frågor om detta med att cykla långt. Ett tag är jag nästan orolig för att de ska anse oss som en trafikfara. Efter det att vi har fikat och ska dra vidare dyker den andra halvan av Linköpings poliskår upp. Fram rusar en kille med skottsäker väst. Han verkar uppriktigt lycklig när han lätt flåsande fångar in oss. Jodå! Han cyklar också, minst tusen mil om året får vi reda på. Och så berättar vi igen hur vi cyklar och han har en massa frågor. När vi till slut säger att vi måste åka för att hålla tidsschemat så erbjuder han sig utan omsvep att köra före med blåljus. Tack Polisen men vi fixar detta ändå.


Färden går vidare väster ut mot Ödeshög in på Vätternrundans slinga ner mot Jönköping via Gränna. Kända fina vägar. Även om vi känner oss slitna så kräver körschemat bara 27 km/h i rullsnitt, det blir nästan lite myspys och småsnack på vägen söder över. I Jönköping äter Åke upp det sista ur hinken med pastasalladen som då färdats lite drygt femtio mil i hans bagage. Kristian och jag tar en äggmacka. Sedan rullar vi upp till Hjo för att stämpla våra färdkort för sista gången. Från Jönköping till Hjo går det ganska skapligt trots att en stark sidvind försöker få oss ur balans. De tre milen från Hjo till Skövde är de absolut tuffaste, med en ihållande tung motvind över det platta landskapet. Åke tar fram de vassa knivarna och den stora släggan och borrar meter för meter nästan hela vägen fram. Att cykla upp för Billingen efter 60 mil är hårdare än man kan tro. Jag är tvungen att ta en bensträckare med 50 meter kvar av backen. Vi är några stycken som tillsammans promenerar den sista lilla biten upp. Varför ska man stressa när tidsschemat håller. På minuten 23.35 går vi i mål.

Av de femton lagen är det ett som cyklat 12 kilometer längre än oss. Grattis Jan-Erik, Per-Åke, Kalle-Gunnar och Staffan(?). Jag funderar på om dom var fyra som körde? Har ju dubbelnamn allihopa, skumt.


Efter


8 kommentarer:

Unknown sa...

Starkt jobbat! Men hur många kilo (?)pastasallad släpade Åke egentligen runt på?

Mikael Carlsson sa...

Säkert 2 kg.

Dr Bike sa...

Gott att höra att Ni nådde Ert mål. Grattis! Att det väcker avund för Er fina form skall Ni inte bry Er om - bara vara stolta över!

Mvh
Christian Behre

Kjell Bengtsson sa...

Man kan bara buga för en sån prestation.

Åsa och Henrik sa...

Grymt starkt! Grattis till prestationen!

Nypan sa...

Imponerande och bra kalkylerat!
Tur att ni slapp det värsta skitvädret även om ni verkar haft det mer blåsigt än önskat.
/N

Anonym sa...

Grattis! Det är ju galet långt tycker jag. :P Jätteroligt att läsa om era äventyr! /Sofia Lindgren

Mikael Carlsson sa...

Tack för grattande och uppmuntrande kommentarer.

Nypan!
Jo vi hade ett grymt bra schema att köra efter. Det krävde precis lagom muycket allt efter som orken tröt. Jag skrev tidigare i veckan på din blogg att min far var dålig. I onsdags la han precis som din far gjort tidigare verktygen på hyllan och gick hem för gott. Det är tråkigt men han hade inte haft det bra det senaste halvåret och det känndes bra att han inte fick lida mer.

Sofia!
Kul att du läser på bloggen och hänger med. Hoppas att du är i form till Vättern. En till dig mycket närstående person är i storform och kör lätt ifrån dig om du slarvat med träningen.