lördag 29 maj 2010

Med vaxad kedja.

Efter Fléche Nordique fixade jag till hojen i hopp om att få bort knäppningarna från ramen. Det knäpper så förskräckligt i den. Helt plötsligt började det att knäppa efter ca 50 mil på Fléchen, i höjd med Jönköping. Jag tog isär det mesta i transmissionen, gjorde rent och vaxade kedjan. För första gången i livet använder jag vax i stället för olja. Allt enligt rekommendationer från Cykelcitys gurus. Det lyser om Columbusen när jag drar iväg på en kvällsrunda med HCK. Men nu knäpper det än mer i hojen. Jag skäms nästan. Var gång jag ställer mig upp på pedalerna blir det ett taktfast knäppande. Jag får väl ca 20 olika påpekanden eller kloka synpunkter på vad jag ska göra för att komma tillrätta med problemet. Det flesta föreslår just det jag redan gjort mycket noggrant. Hela ramen är som en förstärkare. Det blir inte bättre av att de andra gubbarna börjar komma i form inför Vättern och mina ben fortfarande är som stockar efter helgens äventyr. Fick nästan tugga styrlinda i backarna.

Var ute på en egen liten tur idag och då knäppte det mycket mindre nästan inte alls. Blir inte klok på detta.

4 kommentarer:

Christer Hedberg sa...

Knäppt!!

Mikael Carlsson sa...

Hej Christer! Kul att du tittar in. Visst är det knäppt. I dag var knäppandet tillbaks igen. Får väl försöka med ett nytt vevlager eller nått sådant.

Unknown sa...

Nej nej, Micke! Pröva först med annat framhjul. Som du minns började ju mitt framhjulslager kärva rejält sista 10 milen på Flechen. Ja, vi var ju oroliga för om det skulle hålla till Skövde. Så idag satte jag på ett gammalt hjul. Naturligtvis var det inget kärvande i det. Men det som blev påtagligt var att allt det knäppande jag tidigare klagat på från mitt cykel var helt borta! Så pröva att köra med ett annat framhjul och kolla om du blir av med missljuden...

Mikael Carlsson sa...

Nytt Framhjul?!