söndag 24 maj 2009

HCK samlade 90 pers på söndagsrundan


Helt suverän dag med 90 startande på en fin 13 mila runda. Jag åkte med 29+ gänget vilka i starten omfattade 25 man. Efter kaffe och smörgås, halvvägs vid Bertilssons stuga, var det många pigga ben. Det är meningen att en sådan här distansträningsgrupp ska hålla ihop från start till mål. Man kan välja på 23, 26 eller 29 km/h. Tanken är väl att cyklisten ska välja en fartgrupp som passar den egna styrkan. Och ingen av de som körde med 29 gruppen hade valt fel om inte just en handfull killar med pigga ben började köra entusiastiskt. Farten drogs naturligtvis upp, till att börja med av alla. Rullsnittet tickade upp till 33,5 km/h, folk droppade av och vid målet var det 8 man kvar. Pö om pö samlade gänget ihop sig och det var inga sura miner från avhängda cykelkamrater.

Leo! Min idol!!
Måste bara passa på att kort presentera min idol Leo som jag lyckades plåta vid starten på dagens runda. Leo är 73 år och var år 2007 Sveriges genom tiderna äldste startande i Paris-Brest-Paris (tror jag). Han har genomfört loppet tre gånger. Leo är ett unikum. När han för 20 år sedan ramlade ner från en byggnadsställning och slog sönder ryggen hade han knappt suttit på en cykel. Efter lång konvalescens blev han övertalad av en kompis att i rehabsyfte börja cykla. I dag cyklar han KANON.

1 kommentar:

Patrik Skolling Möller sa...

Grym 73-åring oavsett vilken grupp han tillhöll. ;)