söndag 31 maj 2009

Konsten att styra med axlarna!

Lördagens 40-milare gick öster ut. Först mot Jönköping via Borås och Gällstad. Sedan söder ut några mil till Vaggeryd och sedan mot Göteborg igen. Det var ett helt fantastiskt väder. Lätta fina vindar först emot sedan 20 mil i ryggen. Det 15 man starka startfältet höll ihop 12-13 mil. Det gick riktigt lugnt men trots det började så småningom ordet ”Lucka” återupprepas i vart och vartannat motlut. Och det är många backar på denna bana. Rytmen stördes och Lars Pennman, Henrik Eliasson och jag kom överens om att köra vidare. Vi fick så småningom in ett härligt tempo och en god rytm som räckte hela vägen hem. Men innan dess höll det på att gå riktigt illa. Jag har nog aldrig varit så nära att krascha. I en skön nerförsbacke satt jag lite lojt och åkte med. Fart kanske 55-60. Min tunga kropp bruka allt som oftast dirigeras ut i körbanan, bort från rullen för att vindbromsa. Då hände det. Ett osedvanligt kraftigt gupp fick mig att tappa styret. Kroppen rasade ner på styret, tänderna slog i tempostyret och axlarna placerade sig med en dov smäll på styrinrättningen. Frågan är om jag inte körde på endast framhjulet ett par sekunder. Hur detta känns är helt omöjligt att beskriva men man blir rädd. På något outgrundligt sätt lyckades jag pö om på få ordning på ekipaget. Sådana här små incidenter är nyttiga för att inte slappa till sig i säkerhetstänket på hojen.


Fick några fina bilder på mina medresenärer Lars Loket Pennman med ett förflutet som tävlingsåkare i CK Bure. Samt den rutinerade Henrik Eliasson som inte ville vara med på bild.

3 kommentarer:

Nypan sa...

Fy fasen Micke! Det där lät lite otäckt - inte 40 milaren förstås, men det där med tänderna i styret. Är det det som kallas för att tugga styrlinda kanske ? :-)

/N

Mikael Carlsson sa...

Jo det var riktigt läbbigt. Kände riktigt hur ont det skulle ha gjort att gå i backet i den farten på den grova asfalten. Annars tuggar jag inte så mycket styrlinda nu för tiden. Tycker mig däremot se att de som åkt med på min rulle ofta har stygga bitmärken i lindan.
mc

Patrik Skolling Möller sa...

Hua ! Tur att du klarade dig. Talang 2010 nästa? :)